dinsdag 6 augustus 2013

De ijsvogel

Mijn eerste kennismaking met de ijsvogel was toen ik een jaar of 12 was. Ik was aan het vissen en in eens was ie daar op een takje. Ik was overweldigd door de pracht van de kleuren en deed een poging om vissend iets dichterbij te komen en dat stelde hij niet op prijs :-) Begin vorig jaar heb ik hem tijden het fotograferen een paar keer voorbij zien flitsen, en deed een aantal pogingen om de vogel vanuit een hut te fotograferen, en dat mislukte. Na de zoveelste negatief ervaring in de bekende hutten, heb ik besloten om De ijsvogel project te starten. In de winterperiode, wanneer het licht en het weer het niet toelaten om foto's te schieten, was ik meestal op zoek naar ijsvogel broedwanden. In februari stond de teller op 4 locaties, en het was wachten op wat er ging gebeuren. Van de 4 locaties heb ik de rustigste, meest afgelegen uitgekozen voor het bouwen van eigen hut. Dit ruim op tijd om verstoring te voorkomen. De hut had de ingang aan de achterkant dat de vogels mij niet konden zien komen of gaan.

 De hut van binnen met mijn IPhone genomen

Het was erg leuk om de hut te bouwen, het was gewoon het kind in mij die aan het buiten spelen was:-) ik heb er van genoten. Een camouflagedoek gevolgd door een camouflagenet aan de buitenkant met tyraps aan uit de omgeving verzameld stokken vastgebonden. En toen begon de lol. Heb alle periodes pee gemaakt, broeden, voeren met vis, uitvliegen van de jonkies en het leukste, was het houden van de wacht bij het nest om de uitgevlogen jonkies weg te jagen. Helaas geen vis overdracht of paring omdat ik niet zoveel tijd had om kan op te maken.

Ijsvogel

 Rekken en strekken na een uitgebreide bad.

Het was even wennen voor de vogel aan de camera sluitergeluid. Je zag ze kijken van wat hoor ik :-)

Ijsvogel

Een alert mannetje Ijsvogel na het horen van de camera sluiter.

Ijsvogel

Een alert vrouwtje ijsvogel net geland om het broeden over te gaan nemen.

Ijsvogel

Na de broedperiode begint de vis aanvoer

Ijsvogel

Vrouwtje ijsvogel met vis
Zie hoe de vis met de dagen groter wordt. Verglijk de eerste foto met vis en de tweede :-)

Ijsvogel

Vrouwtje in de wacht bij het nest
Ijsvogel

Vrouwtje ijsvogel in de wacht, maakt zicht groot om indruk te maken

Als afsluiter, deze scherp ijsvogel, die alles in de gaten heeft. Tot de volgende blog
Ijsvogel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten