woensdag 1 mei 2013

Gekraagde roodstaart

Het is naast de Ijsvogel de meest exotisch vogeltje van ons land. De eerste keer dat ik mee kennis heb gemaakt dacht ik dat het uit een kooi zijn weg naar buiten heeft gevonden. Het duurde even voor ik wist dat het om de Gekraagde roodstaart gaat. Vorig jaar had ik één keer kans om het vogeltje van dichtbij te fotograferen, maar de omstandigheden waren op de plaats niet best.
Voor dit jaar staat deze vogeltje hoog op mijn lijstje, en ik heb behoorlijk tijd gestoken in het zoeken naar een geschikt locatie voor de gewenste foto's.
Afgelopen zondag was het zover, om half acht zat ik al in de auto, om een half uur later op de uitgezocht plaats te zijn. Tot mijn verbazing, hoefde ik geen moeite doen voor het vinden van het beestje. Ik hoorde het op een behoorlijk afstand luidkeels zingen.

Gekraagde roodstaart

Gekraagde roodstaart zingt het hoogste lied

Ik heb intens genoten van de prachtig liederen, en de prachtig exotische kleuren. Het is een behoorlijk schuw beestje, en je moet enorm veel geduld en geluk hebben om in de buurt te komen voor een leuke foto.

Gekraagde roodstaart

Mooie oranje achtergrond, wat prachtig past bij het oranje van de Gekraagde roodstaart

Het is een ontzettend beweeglijk vogeltje, soms denk je van ik heb hem waar ik wil voor een leuke foto, maar voor je hem in focus hebt, loopt al op de grond te foerageren :-) ontzettend frustrerend is dat.
Toch  is zijn gedrag redelijk voorspelbaar denk ik. Als je het vogeltje observeert, zal je zien dat hij sommige takjes vaker gebruikt, en dan is het gokken op een takje en het geduld opbrengen tot ie een keertje landt.

Gekraagde roodstaart

Gekraagde roodstaart met een groene achtergrond

De gekraagde roodstaart leeft aan de randen van bossen, en meestal trekt naar de binnenkant van het bos waar de omstandigheden voor het maken van een fatsoenlijk foto een stuk uitdagender zijn. Naast de behoorlijk afstand tot het vogeltje, heb je stukken minder licht. Je moet dus op een behoorlijk lichtsterk lens beschikken, wil je wat van het vogeltje op de foto herkennen.

Ik heb me behoorlijk vermaakt met de deze prachtig vogeltje, en heb genoten van zijn gezelschap. Hij had nog geen geluk gehad in het vinden van een partner om voor nakomelingen te zorgen, en hoop van harte dat het hem gaat lukken, dan kan ik als de kleintjes uitgebroed zijn ze mooi op het gevoelig plaat vastleggen.

Gekraagde roodstaart

De laatste uit de serie die ik die dag gemaakt heb

Onderweg naar de auto, is vanuit het niets deze grasmus opgedoken, en liet zich gewillig vastleggen.

Grasmus

Grasmus

Ik zal over een paar weken deze prachtig vogeltje zeker nog's bezoeken, en ben benieuwd of het hem gelukt is een schone mevrouw roodstaart aan de haak te slaan.

Wordt vervolgd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten